Kazachstan przenosi eksport uranu na Morze Kaspijskie i Kaukaz Południowy

Kazachstan przenosi eksport uranu na Morze Kaspijskie i Kaukaz Południowy

9 lutego, 2023 0 przez Kacper Ochman

Państwowa firma zajmująca się wydobyciem uranu z Kazachstanu dostarczyła partię tego surowca przez środkowy korytarz, szlak transportowy, na który rośnie popyt, ponieważ eksporterzy starają się ominąć sankcje nałożone na Rosję. Sankcje powodują odejście od tranzytu przez Rosję.

Kazatomprom „ogłasza, że ​​zakończył fizyczną dostawę naturalnego uranu przy użyciu transkaspijskiego międzynarodowego szlaku transportowego (TITR)” – poinformowała firma w zeszłym miesiącu. TITR to oficjalna nazwa trasy z Chin do Europy, która obejmuje przeprawę przez Morze Kaspijskie, przeładunek towarów do pociągów i ciężarówek w Azerbejdżanie i wysyłanie ich dalej do Gruzji i Turcji.   

To nie pierwszy raz, kiedy Kazatomprom korzystał z Korytarza Środkowego. „Od 2018 roku z powodzeniem wykorzystuje TITR jako alternatywną trasę dostarczania materiałów Kazatompromu do zachodnich klientów, pomagając zmniejszyć ryzyko, że główna trasa przez Sankt Petersburg będzie z jakiegokolwiek powodu niedostępna” – wyjaśniła firma.

Jednak międzynarodowe sankcje wobec północnego sąsiada Kazachstanu są główną motywacją do zwrócenia się teraz ku Środkowemu Korytarzowi, wyraźnie zaznaczono w oświadczeniu. „Kazatomprom nadal monitoruje rosnącą listę sankcji nałożonych na Rosję i potencjalny wpływ, jaki mogą one mieć na transport produktów przez terytorium Rosji” – czytamy w komunikacie.

„Do tej pory nie ma żadnych ograniczeń w działalności firmy związanej z dostawami jej produktów do klientów na całym świecie.” Przesyłka potrzebowała miesięcy, aby dotrzeć do nieokreślonego portu kanadyjskiego, podróżując przez gruziński port Poti. Ruch towarowy wzdłuż środkowego korytarza gwałtownie wzrósł po nałożeniu surowych sankcji na Rosję w związku z inwazją na Ukrainę, co sprawiło, że firmy zaczęły obawiać się krótszej północnej trasy do portów w Unii Europejskiej.

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2022 r. wolumen towarów przewożonych środkowym korytarzem prawie się potroił w porównaniu z tym samym okresem 2021 r.  Kazachstan ośmiokrotnie zwiększył własny eksport tą drogą. Ale trasa posiada wąskie gardła, ograniczone przez niską przepustowość kluczowej infrastruktury, takiej jak koleje, porty morskie, węzły przeładunkowe i drogi. Problem dotyczy nie tylko Kazachstanu, ale  także innych krajów wzdłuż środkowego korytarza . 

Sekretarz generalny stowarzyszenia TITR, opisał ograniczenia w infrastrukturze Azerbejdżanu i Gruzji jako główne wąskie gardło szlaku. Dodał, że brak miejsc do załadunku i rozładunku statków towarowych oraz zatory na trasach kolejowych powodują chroniczne opóźnienia.  Kazachstan planuje również w tym roku rozpocząć eksport niewielkiej ilości swojej ropy, której większość jest wysyłana za granicę przez Rosję, przez Korytarz Środkowy.

Kacper Ochman


Kaukaz Południowy i Azja Centralna to obszary, które leżą w obszarze moich zainteresowań już od czasów studiów. Bezpośrednią inspiracją dla mnie do stworzenia bloga były podobne platformy prowadzone przez ekspertów zajmujących się innymi regionami. Kierunek Kaukaz to miejsce gdzie będę dzielił się obserwacjami i analizami. Chciałbym aby moje wpisy były interesujące i ciekawe zarówno dla osób nieobytych z tematyką wschodnią jak również osób znających temat od podszewki.