Jak to jest z tym F16?

Jak to jest z tym F16?

22 maja, 2023 0 przez Piotr Brzyski

Jak to jest z F16 dla Ukrainy, i jak to się stanie, że wyszkolą pilotów w kilka miesięcy? Zapraszam do czytania. Na początku, co to jest ten F16? To wielozadaniowy samolot bojowy stworzony w pierwotnej wersji w latach 70 XX wieku. Jest to najpopularniejszy samolot w NATO.

Używany między innymi przez Polskę od 2006 roku. Pozwala na przenoszenie rakiet Sidewinder, AMRAAM oraz HARM. Dodatkowo przenosić może bomby i broni jądrowej. Jest to maszyna sprawdzona na froncie m.in. podczas operacji „Pustynna Burza”. Tyle o samym samolocie.

Teraz przejdźmy do szkolenia. Jak podaje 31 Baza Lotnictwa Taktycznego szkolenie składa się z:

• Szkolenie teoretyczne, językowe i proceduralne – 5 miesięcy;

• Szkolenie na samolocie szkolno-bojowym (T-38) – 6 miesięcy;

• szkolenie na samolocie bojowym w wymiarze, co najmniej 80 – 100 godzin (dla pilotów instruktorów 120 godzin – 13 miesięcy)

A tak może wyglądać potencjalne malowanie.

Jak widzimy szkolenie trwa około 1,5 roku. Mamy już pierwszą liczbę.

A teraz, kiedy pojawiły się pierwsze wzmianki o F16 dla Ukrainy? Plotki i mądrości z Twittera sugerowały F16 już w marcu 2022. A teraz w maju 2023 mówi się o 4-5 miesiącach do przekazania samolotów dla Ukrainy. Czyli 1,5 roku od marca 2022 to wrzesień 2023. Takie przypadki chodzą po pilotach. Pamiętacie news z marca, że dwóch pilotów F-16 leci sprawdzić swoje umiejętności w USA? A na początku kwietnia news, o zakończeniu szkolenia testowego dwóch pilotów?

Teraz nagłówki mówią, że według Pentagonu szkolenie testowe pozwoliło skrócić szkolenie do 4 miesięcy?

Takie informacje serwują amerykanie, którzy znani są z przywiązania do procedur. Twierdzą że wystarczą 4 miesiące na naukę zaawansowanego samolotu?

Wnioski możecie wyciągnąć sami.

Ale fakt jest taki, że coś się w narracji nie klei.

I na koniec zdjęcie (mojego autorstwa) wykonane podczas pobytu Joe Bidena w Polsce w lutym.

Ps. Wisienką na torcie, jest fakt, że 20 maja Holandia anulowała sprzedaż F16 prywatnej firmie.

Ps2. O technikach ukraińskich ćwiczących obsługę silników Pratt & Whitney F100 – tych co w F16 również krążyły informacje.